Att skriva för att övertyga

Lyssnade på Mikael Rosén i morse, på Berghs. I inledningen sa han att det finns två röda varningslampor man skall passa på: "Jag tyckte det var lite långt" och "jag är nog inte rätt målgrupp". Bägge uttrycken är artiga sätt att säga "Skittråkigt!" alt "Ursäkta, jag slutade lyssna".
Senare kom han att läsa upp en webtext på tre meningar, ungefär enligt följande: "Det är enkelt att skänka en gåva. Vi har valt en blablablablablablaprocedur för att vi tänkt blablablablabla på det viset. Skicka SMS till (adress)." När han frågade om texten svarade en i publiken: "Den kändes lång, och du läste monotont..."
Det roliga var att den långa texten var tre meningar lång. Lång nog för att vi skulle tappa koncentrationen. En mening av bullshit utan mottagare räcker.
Jämför med detta: "Det är enkelt att skänka en gåva. Skicka SMS till (adress)."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0