Marknadsföring

Var på frukostmöte på Berghs och lyssnade på Margareta Kroon, verkställande strateg på Brandfans.
En kort sammanfattning av det väsentliga
:
Marknadsföring är som en magnet – allt för att skapa/dra till sig/behålla kunder

Marknadsföring kan vara:
*Stödjande: Reaktiv, supporta andra, leverera aktiviteter, mottar strategier
(Supportar sälj, HR, ledning / leverar aktivitet / Agendan sätts av andra / Ad hoc beslut / Brandkår, Arbetet är som en to-do-lista)
eller
*Värdeskapande: Proaktiv, affärskritisk resurs, leverera strategier, leder genomförandet
(Marknadstillväxtchef leder strategiarbetet, sprider insikter om kunder och nya marknader, identifierar och kommunicerar affärsmöjligheter för tillväxt, utgår från tillväxtmpl och förbättringsmål, utvecklar företagsgemensamma synsätt, arbetsmetoder för varumärken och samarbetar regelbundet över funktionsgränser samt använder strategisk omvärldsanalys.)

I det första fallet får marknadsavdelningen ordna julfesten, i andra är den en grundbult i affärsidén.

De verktyg vi har för att nå nya kunder är:
* Vårt varumärke (Its not what you say it is, its what they say it is)
   Ett varumärke är ett löfte, ett starkt varumärke är ett hållet löfte
* Kommunikation

Sociala medier är en fokusgrupp 24/7 som hjälper oss affärsutveckla
Skillnaden nöjd kund (Microsoft) mot lojal kund (Apple)
Ett varumärke byggs av flera delar, men, som Paulus säger, störst av allt är kärleken
Varumärke skapar top-of-mind (det första du tänker på när du tänker på X)
Vad skiljer apoteken åt? Hur bygger de sina nya varumärken?
Konsten att vara någon särskild och inte vem som helst.
varför gör människor som de gör?
Vilka ska vi vända oss till?
En grupp människor blir en målgrupp när vi sätter mål på dem.
vad är det vi ska förmedla (budskap) var ska vi säga det (kanaler)

En marknadsplan förvandlas ofta till en aktivitetslista.
Gör en karta, börja med SWOT
Fokusera på kunderna
Tänk strategi och resultatuppföljning
ATT UPPNÅ / MARKNADSMÅL / Kunderna!!
* Högre konverteringsgrad besökare till kunder (IKEA gott exempel)
* Fler kunder
* Större snittköp
* Ökad köpfrekvens

Min behållning, utöver några bra infallsvinklar, låg i att klart se skillnaden mellan reaktiv och proaktiv marknadsföring. Jag kan se den skiljevägen även i Corporate Storytelling. Ska vi samla in historier och sedan berätta på julfesten eller är Corporate Storytelling att skapa ”what they say it is” ?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0