Design Thinking
varit på morgonmöte på The StoryLab. Kortfattat är design thinking en modell för att anpassa kunderbjudandet till upplevelsesamhället genom att forma arbetsmodeller utifrån de arbetsmetoder som används av designers:
* Kundnyttan är viktigast (du designar en stol för en sittande, inte för ett företag)
* Du utforskar det mystiska / okända (redan gjord, känd design är , som sagt, redan gjord)
* Du söker en absolut lösning istället för riktlinjer (man sitter dåligt på riktlinjer)
* Man undviker frågor om rätt/ fel (självcensur, gamla idéer)
* Utforska ett tema, gör en kundresa, var uppstår glädjen, var blir man irriterad?
* Vilken lösning är den mesta snackisen?
* Tänk i 3D - bygg modeller, var hands-on
* Efter upplevelse kommer att guida förändring, att erbjuda äkthet på grundval av självbild
* Släng in Farmville i det hela!
http://www.ted.com/talks/lang/eng/jane_mcgonigal_gaming_can_make_a_better_world.html
* Kundnyttan är viktigast (du designar en stol för en sittande, inte för ett företag)
* Du utforskar det mystiska / okända (redan gjord, känd design är , som sagt, redan gjord)
* Du söker en absolut lösning istället för riktlinjer (man sitter dåligt på riktlinjer)
* Man undviker frågor om rätt/ fel (självcensur, gamla idéer)
* Utforska ett tema, gör en kundresa, var uppstår glädjen, var blir man irriterad?
* Vilken lösning är den mesta snackisen?
* Tänk i 3D - bygg modeller, var hands-on
* Efter upplevelse kommer att guida förändring, att erbjuda äkthet på grundval av självbild
* Släng in Farmville i det hela!
http://www.ted.com/talks/lang/eng/jane_mcgonigal_gaming_can_make_a_better_world.html
Kommentarer
Trackback