Digital Storytelling

Fick en inbjudan till konferensen Digital Storytelling i Helsingborg, vilket ledde till att jag
a/ kopierade alla deras länkar (man vet aldrig när de försvinner :-) och la till dem här
b/ gav mig ut och surfade runt på dem för att se om jag kom på någon idé
Via danska DigitalStorylab hamnade jag på festivalen WorldWideWords och insåg att, hey!!
självklart finns det kopplingar mellan storytelling och poetry slam och rap
och sen hamnade jag in i en lång fundering runt 2 frågor:
1. Vilken är kopplingen mellan storytelling som varumärkesskapare och storytelling där man berättar sagor och storytelling som ett media för att få folk att berätta om sig själva?
2. Alla berättar gärna, men hur får man folk att lyssna? Om man tittar på Landskronaprojektet (Vi är Landskrona) så verkar det ha formen av små klipp med stillbilder med speakerröst. Är det egentliga målet att få tala, att få formulera sig? Det ligger nära mitt andra huvudtema, teater för medverkande (www.teatersargasso.se/performativity ). Samtidigt dras jag till Storytelling för Berättelsen och dess form. Älskar saker som lapptäcken av foton, digitala moln av känslor, allt man gräva fram genom Internets databaser, hur Facebook rent fysiskt ser ut. Borde kanske också Landskrona visa samtliga stories nonstop i mammutformat (på berg, eller hav eller moln...) för att sedan skicka ut allt i rymden med laser? (Se slutet av detta föredrag) http://www.ted.com/talks/jonathan_harris_tells_the_web_s_secret_stories.html

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0