Vad du vet och inte vet
Ett oerhört vanligt fel är att förutsätta att alla vet vad du vet. Eric från StoryLab (från kursen) hänvisade i sin inledning till Apples "1984-video" och förutsatte att vi alla kände till den. Ytterst få gjorde det. Vi hade nämligen just fått våra böcker. Nu har vi läst dem, kollat Youtube osv osv och fått videon refererad till oss ett ANTAL gånger.
Och när man ser en reklamares lista på de mest episka reklamfilmerna, så säger de att "vi har inte tagit med Apples "1984" för den känner ni ju alla till"..... http://adweek.blogs.com/adfreak/the-25-most-epic-ads-that-arent-1984.html Så tänker man tillbaks till september och inser att det inte är länge sedan vi inte kände till den och att man ska akta sig för att ta saker för givet.
Vilket av en otrolig slump visade sig vara ämnet för dagens inlägg på min nya favve: http://thoughtleadersllc.blogspot.com/
Andra tips: Doug Stevensson : Story Theatre http://www.youtube.com/watch?v=jy_38SDNTQ4&feature=related
(han har tydligen gett ut högvis med böcker & 10-CD-boxar, men ni kan ju börja med lite Youtube)
Slutligen, ett tema jag är djupt fascinerad av: Visualisering av data, att berätta med bilder:
http://www.ted.com/talks/chris_jordan_pictures_some_shocking_stats.html