Fastfood Marcus Buckingham

En person att förhålla sig till om man pluggar storytelling och NLP är Marcus Buckingham,
som inte bara skriver böcker (och är en rackare på titlar) och föreläser (se Youtube)
han försöker sammanfatta en hel rackarns massa saker. Här kommer en hög sådant ur boken med den fina titeln "First, break all the rules"

* Folk förändras inte så mycket
* Försök inte stoppa in det som inte finns där
* Försök stärka det som finns där
* Det är svårt nog

* På jobbet, vetjag vad som förväntas av mig?
* På jobbet, har jag möjlighet att göra det jag är bäst på varje dag?
* Finns det någon som uppmuntrar min utveckling och ger mig positiv feedback?
* Får mitt företags mål mig att känna att mitt arbete är viktigt?
* Är fokuset på kvalitet i arbetet?
* har jag möjlighet att lära och växa?

* När du söker personal, sök efter talang
* När du definierar mål, definiera rätt resultat, inte rätt steg på vägen
* När du motiverar någon - fokusera på styrkor, inte svagheter
* När du utvecklar någon, hitta vad som passar personen, inte nästa pinne på karriärstegen

Studera de som är bäst. Lär dig deras varför, hur och vem.

Om din bästa säljare är usel på statistik - försök inte "fixa" personen genom att sätta denne att läsa statistik.
Få denne att bli ännu bättre på det den är bra på.

* Arbeta hela tiden på att öka din förståelse av vem du är och hur andra uppfattar dig
* Fundera. Vad har du gjort sista tiden? Vad har du uppnått? Vad har du lärt dig?  Vad hatade du? Vad älskade du? Vad säger detta om dig?
* Upptäck dig själv. Beskriv mer och mer i detalj vad du kan, vet och har talang för. Använd kunskapen för att söka rätt roll, rätt nätverk och som guide i ditt val av utveckling.
* Bygg din valkrets. Vilka kontakter fungerar för dig? Uppsök sådana.
* Skriv ner. Ha din lista på vad du upptäckt och lärt dig

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0