Reklam / några exempel

Läser sid 192 i "När du gör som jag vill" om att vi löser dissonans genom att köpa färdigrätter som ger sken av att vara hemlagat (Mammas köttbullar :-) Genast kommer i mitt huvud upp reklam för någon paj, där mamma och dotter (i mysigt samförstånd) bakar en mixblandning, allt-i-ett, och sedan, när det ringer på dörren, mjölar de in sig och köket (Gör att det ser hemlagat ut / "Vår lilla hemlighet")
Sen har vi en Genesishistoria i dagens DN, där Jacobssons berättar om starten, via ransoneringskuponger, fredsfirande på Kungsgatan, 50-talsskönhet, till idag.
Den listigaste manipulatören när det gäller förpackningar måste ändå vara GB, Magnum Temptation. Din lilla lyxglass, liggande i smyckesskrin i guldtryck och med nogsamt angivna urpsrungsländer på beståndsdelarna.
Tänk nu: Vilken annan vardaglig sak vill du lägga i guldlåda?
Vilket påminner om att Peter pluntky släpper en bok om plåtskyltar, med pärmar i plåt, men ett special-ex görs i guld och säljs för 299.000 (vilket är storytelling)
Vill åter påminna om föredraget om spaghettisås:
Malcolm Gladwell om Spaghetti sås
http://www.ted.com/talks/malcolm_gladwell_on_spaghetti_sauce.html
och slutligen, angående NG LI och vår vilja att fylla i -
Det är tydligen så att de flesta kan läsa utan svårighet oavsett vilken ordning bokstäverna står, bara den första och den sista bokstaven är korrekt.
Det är tlgydien så att de feslta lan lsäa uatn sgåriveht ovtaset vkelin odninrg bkvräostea såtr. braa den fsörta och den stsia bevaksotn är kekrrot

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0