Sanning, lögn, dating tips och krossade gitarrer
En av de första sakerna man snubblar över i storytelling är den oförenliga skillnaden mellan kravet på att en story ska vara sann i kontrast till ICA-Stig. Jag tror att vi måste leva med sanning och fiktion som två olika verktyg i vår storytelling-toolbox. Sanningen ger en viss effekt, men behöver berättelsens mantel. Det påhittade behöver ett stort hjärta och ett snett leende.
Jag har även funderat på vad en berättelse är... Är det enbart den där skrönan, med något skrämmande, roligt eller mindre rumsrent som avslutning? Äldre historier har ofta en annan innebörd: Dels att berätta vem man är, ofta genom att rapa upp femtioelva förfäder, som statusmarkörer. Bibeln är full av detta.
Det andra är försök att förklara varför vi är här, meningen med föreningen.
Detta är grunden i corporate storytelling (tror jag), Vem är man och varför är man här?
Sen vill jag länka till en av mina favoriter inom marknadsföring. Hur trist är det inte att i en filmtrailer se alla höjdpunkter i en snabbspolning? Varför då se filmen? När man kan ta en bifigur, låta den väva sin egen story, helt utan koppling till filmens story. Jag talar om Toy Story 3 och Kens Dating Tips http://www.youtube.com/watch?v=J6RSd9_UkB8&feature=related
Slutligen, en dålig story kan förstöra ett varumärke snabbare än du kan berätta en positiv story :-)
För er som inte sett den, en sann historia ur livet: http://www.youtube.com/watch?v=5YGc4zOqozo (9 miljoner visningar)
Jag har även funderat på vad en berättelse är... Är det enbart den där skrönan, med något skrämmande, roligt eller mindre rumsrent som avslutning? Äldre historier har ofta en annan innebörd: Dels att berätta vem man är, ofta genom att rapa upp femtioelva förfäder, som statusmarkörer. Bibeln är full av detta.
Det andra är försök att förklara varför vi är här, meningen med föreningen.
Detta är grunden i corporate storytelling (tror jag), Vem är man och varför är man här?
Sen vill jag länka till en av mina favoriter inom marknadsföring. Hur trist är det inte att i en filmtrailer se alla höjdpunkter i en snabbspolning? Varför då se filmen? När man kan ta en bifigur, låta den väva sin egen story, helt utan koppling till filmens story. Jag talar om Toy Story 3 och Kens Dating Tips http://www.youtube.com/watch?v=J6RSd9_UkB8&feature=related
Slutligen, en dålig story kan förstöra ett varumärke snabbare än du kan berätta en positiv story :-)
För er som inte sett den, en sann historia ur livet: http://www.youtube.com/watch?v=5YGc4zOqozo (9 miljoner visningar)
Kommentarer
Trackback