Att se på exempel som lyckas, även om de kanske inte är så bra
En bit ur en NBI-uppgift:
REBECCA BLACK / FRIDAY
SANNING ELLER SKRÖNA /BAKGRUND
Det finns en debatt inom storytellingvärlden, en debatt om huruvida en historia ska vara sann eller om den kan vara påhittad. Mats Heijbel står mot Stylt Trampoli. Men, hur vet vi om en historia är sann, om den där ”äkta, genuina” känslan har med verkligheten att göra?
Vad är ”Gotland” och ”Österlen”? Är Ingvar Kamprad en folklig gniden smålänning eller en skattesmitande ex-nazist? Kom idén om Harry Potter till den fattiga J.K. Rowling när hon satt på ett café eller stal hon från andra? Det enda vi vet är att historier som fungerar slår igenom, oavsett sanningshalt.
HISTORIEN OM REBECCA / TILLVÄGAGÅNGSSÄTT
Ett typexempel på en sådan historia är den osannolika berättelsen om hur den fjortonåriga amatören spelade in sin hemmasnickrade låt, betalade ett produktionsbolag för att göra en video och la ut den på Youtube. Inget hände. Sedan utnämnde komikern Michael J Nelson (med 19.000 Twitterföljare) den till ”den sämsta låt som någonsin gjorts” på Twitter. Kort därefter nämndes den i komediserien Tosh.0 med rubriken ”Låtskrivande är inte något för alla”. Strax därefter var den, med 3 miljoner röster, den mest hatade låten på Youtube. Innan den plockades bort, enligt Youtube på artistens begäran, hade den 154 miljoner visningar. Självklart fick Rebecka ett skivkontrakt och låten hamnade på Billboard.
DEN SVÅRFÅNGADE ÄKTHETEN
Det kan vara ett punkband som förtvivlat försöker ha ännu mer sönderrivna T-shirts, det kan vara en fotograf som i avsaknad av ”det” photoshoppar in en lo i ett magiskt ögonblick, det kan vara att välja svartvita, lite gryniga foton, det kan vara att försöka vara folklig och festlig… egentligen finns det ingen gräns för de metoder som används för att uppnå den så hett eftertraktade äktheten. Rebecca Black är ett magiskt exempel på hur vissa på ren skär bondtur och slump gör allting rätt, fast med komiska förtecken:
* Vara ”vanlig”, inte stylad / skivbolagsprodukt
* Bli ”upptäckt” utanför mainstream
* Bli en ”snackis” och därefter uppnå det som moderna marknadsförare skulle ge sina
lillfingrar för: Youtubeparodier med scener ur Simpsons, Southpark, SpongeBob och
Family Guy, få någon att lägga text om henne över Hitlers bunkerscen, någon annan att
spela in låten som Dylan-cover, få medverka i Jay Leno Show, få dödshot, få beröm av lady
Gaga, tas i beskydd av Katie Perry och få samtliga media att uppmärksamma fenomenet.
SAMMANFATTNING / RESULTAT
Det är inte alltid de mest genomtänkta historierna som får genomslag. Men som många historier handlar historien om Rebecca om den lilla människan som mot alla odds lyckats med det hon föresatt sig. Och hade hon haft bättre rådgivare, bättre textskrivare, bättre videofilmare och mer rutin hade hon förmodligen försvunnit in i den stora massan av likgiltig musik. Så, när du sitter där med din text och någon skrattar åt din mest misslyckade rad, så kan det vara just där din guld-historia ligger.
Vad kan man mer säga?
Igår var det torsdag, torsdag, idag är det fredag, fredag, i morgon är det lördag, sen kommer söndag…
Länkar:
Hitler kommenterar Rebecca Black : http://www.youtube.com/watch?v=24yUUHYlJEI
Dylan sjunger ”Friday” http://www.youtube.com/watch?v=9FISHEO3gsM
”Friday” Literal http://www.youtube.com/watch?v=_-6XBbqoGRk