Shuregards logiska förlängning
En gång i tiden var allas mål att skrapa ihop de prylar som var tecknet på ett lyckat liv. Idag betalar vi för att bli av med dem. Det första tecknet var alla dessa förvaringsfirmor. En vän till mig ärvde en 1800-talssoffa som inte fick plats hemma, men som ju var familjeklenod. Så han ställde den i förvaring tills han insåg att han så småningom hade betalat cirka dubbla soffans värde...
Själv häpnade jag när jag såg fenomenet hur folk på bakluckeloppisar betalar för en plats, och ger bort saker, främst då böcker. Sen läste jag om en ny sajt som gick ut på att du sms-ar in (10 kr) vad du vill ge bort. Samma fenomen finns även vad avser frukt. Och då har ännu inte vågen av prylar från de talrika 40-talisternas hem inte riktigt börjat välla in över oss.
Så, är den nya ekonomin att bli av med saker på ett sätt som känns rätt, snarare än att producera/köpa nya?
Hursomhelst, de saker vi vill behålla är de som bidrar till vår story, de som bildar en del av det pussel vi kallar jag.
Saker som inte har en story är helt enkelt prylar och måste förvaras alt ges bort alt undvikas. Ser man det så är det storyn i en vara som skapar dess vinstmarginal, eftersom folk bara är beredda att betala tillverkningskostnad för en pryl.
Se även: http://www.ted.com/talks/graham_hill_less_stuff_more_happiness.html
Själv häpnade jag när jag såg fenomenet hur folk på bakluckeloppisar betalar för en plats, och ger bort saker, främst då böcker. Sen läste jag om en ny sajt som gick ut på att du sms-ar in (10 kr) vad du vill ge bort. Samma fenomen finns även vad avser frukt. Och då har ännu inte vågen av prylar från de talrika 40-talisternas hem inte riktigt börjat välla in över oss.
Så, är den nya ekonomin att bli av med saker på ett sätt som känns rätt, snarare än att producera/köpa nya?
Hursomhelst, de saker vi vill behålla är de som bidrar till vår story, de som bildar en del av det pussel vi kallar jag.
Saker som inte har en story är helt enkelt prylar och måste förvaras alt ges bort alt undvikas. Ser man det så är det storyn i en vara som skapar dess vinstmarginal, eftersom folk bara är beredda att betala tillverkningskostnad för en pryl.
Se även: http://www.ted.com/talks/graham_hill_less_stuff_more_happiness.html
Kommentarer
Trackback