Digital storytelling, Dunkers kulturhus
Digital Storytellings problem kan sammanfattas som: Enkel historia med snart föråldrad teknik, och hur distribuerar man detta?
Svaret var: Placera det i ett sammanhang. Kontext, kontext, kontext. För personlig utveckling. För min bygd (my hood, capturing Wales). Om mitt liv på nätet. Om maten jag äter (Eatdagbok). vad är en bra kompis?
Svaret var: Känsla
Att se på en gemenskap (community) som noter i musik.
Jag funderar en del kring om man kan använda sig av animationsprogrammeringsverktyget Alice.
Jag funderar på om man kan låna konceptet Vi är Landskrona till t.ex. Flyktingmottagningen i Täby (Nya Täby)
kolla gärna www.silencespeaks.org och http://viarlandskrona.wordpress.com/ och http://wearewhatwedo.com
Internet som ett arkiv/stadsmuseum. Story Earth (som Google earth men med historier)
"Folk ser underligt på dig när de inte vet vart du är på väg" Seed
It goes to show you never can tell (C. Berry)
Robert McKees Story säger i princip att a/skapa en struktur (intrig) b/ skriv handlingen till strukturen c/ skriv undertexten d/ lägg på ett minimum av dialog
Stephen Kings Att Skriva säger i princip: Lås in dig och skriv minst ett tusen ord om dagen. Utgå från det magiska "Tänk om.." "Intrigen är falsk och bör hållas i husarrest" (s151)
En säger: Lägg ned mycket tid på grundarbetet
Den andre säger: Pang på rödbetan
Det finns aldrig en absolut sanning, bara det eviga valet av vilken guru du tror mest på (och hur du ska kunna hitta din egen väg)
För er som är intresserade av Digital Storytelling: Lillehammer februari 2011 http://lillehammer2011.wordpress.com/
Vad man ska sträva efter
Det sägs att det enkla är att ta till sig det nya, det svåra är att släppa det gamla
Bilden från thoughtleaders
Positivt tänkande?
Det här är ett väldigt svårt område, men jag tror på att måtta i allt är en bra metod
NLG!! NeuroLingvistisk Görasågottmankanochlitetillochhoppaspådetbästa
Meningen med konsten
Å andra sidan finns de (däribland jag) som tror att konstens stora utmaning ligger i att för första gången i världshistorien finns både möjlighet till utförande och distribution tillgänglig för alla. Och att det aldrig har funnits så många som försökt uttrycka sig genom konst som nu. Ska vi upprätthålla institutionerna eller ska vi ha dem som ledfyrar/startplatser för en större rörelse? Nästa generation vill möjligen hellre vara producenter / medverkande än konsumenter.
http://www.ted.com/talks/ben_cameron_tedxyyc.html Bra startpunkt för tankar
F.ö. ska jag gå på följande evenemang, om någon intresserad missat dem
Ikväll: Täby 18.30 Trygg i Täby har föreläsning med David Eberhard om trygghetsnarkomani
21-23 oktober Digital Storytelling Dunkers Kulturhus Helsingborg
27 oktober Bär något lila (protest mot homofobi)
3 november The Storylab Frukostmöte om Design Thinking
17 - 19 november Intercult Workshop om Cultural Spaces
20 november Punk & Replay på Bryggeriet odenplan m bl.a. Boel Schenlaer
Fabula
För det första är det fascinerande med alla dessa olika inriktningar som heter detsamma. här var det det rena berättandet inför publik som stod i fokus.
Saker att ta med sig hem:
Ma Xiaolong, kinesisk "Tehushistorieberättare":
* All asiatisk teater utgår från en aktiverad kropp. Sitt på kanten av stolsitsen, rak rygg och sedan detta aktiveringsknep: Titta på näsan, rikta näsan mot hjärtat, låt hjärtat aktivera kroppen. Andas,
* Visualisera det du talar om
* Börja rörelsen längre in i kroppen. Rör handen genom att aktivera överarmen, osv.
* Ta ut rörelsen till 99%, avsluta med en liten punktmarkering till rörelse
* Våga använda hög röst. Varira tempo, volym
Claire Muireann Murphy, Irland
Vi hade ett litet samtal och det gick på ett ungefär ut på att ju snabbare världen blir, ju mer splittrad och svåröverskådlig, desto mer behöver vi berättelser, möten och mötesplatser
En hel hög med folk
* Det är OK att avbryta för att sjunga en stump
* Det är ännu mer OK att aktivera publiken
Självaste lådan samt garderoben
Är din hjärna en låda tycker jag synd om dig. Sitter du i en kontorskubikel är det väl inte heller så lajbans. Vilket även gäller om dina bekantskaper/ditt beteendemönster är fyrkantigt.
Nåväl.
Hjärnan är ett connectome, en biljon synapser i en galax av nervtrådar inne i din skalle. Vid nya utmaningar kan nya synapser bildas. Think outside the box = skapa nya synapser, utvecla ditt connectome
Arbete idag är nätverk. Think outside the box = Utveckla ditt nätverk, diversifiera ditt nätverk
Allt oftare ser man bilden av nätverk, av connectome som moln, galaxer med oändligt antal små prickar sammanbundna med varandra i en empatisk dans
Think outside the box = Tända nya stjärnor
(Jag är tacksam för alla förslag på vad The box betyder/står för)
Veckans vinnare för bästa storytelling = www.ikeagarderob.se
Aktiviteter
I Stockholm denna helg:
http://www.fabulafestival.se/documents/Program_FabulaFestival_01.pdf
I Göteborg:
Den 20 Oktober klockan 17-18.30 anordnar ABF i Göteborg en föreläsning om att skriva manus.
Det är gratis men finns begränsat antal platser. Anmälan till [email protected]
I Helsingborg 21 - 23 oktober Digital Storytelling på Dunkers Kulturhus
www.dunkerskulturhus.se
Sen har jag börjat läsa Robert McKee: Story och kan bara rekommendera :-)
Härligt att vara precis i början av en väl skriven bok!
OCH!!!!! Dagens "måste-se" http://www.ted.com/talks/ze_frank_s_web_playroom.html Bara älskar det!
Tillbaks i sadeln
Så, go vänner, vad skulle vi säga om vi stod på deras scen om, säg 1-2 år? Tål att fundra på.
Har läst Lilla berättarboken, kommit halvvägs i boken om filmmanus och skrivit om Wallander. Gillade inte manuset. Är förmodligen överdoserad på Beck/Wallander/Midsomer m.fl. m.fl. har svårt att ta genren på allvar.
Min fru har sett filmen och tyckte att : den var väl OK.....
Längs vägen har jag sett rekommendationer på två gamla favvisar som jag därför bestämt mig för att damma av, för senare genomläsning. De är: Lajos Egri: The art of dramatic writing (Den bok jag utgick från när jag höll kurs i dramaturgi) och Rollo May: Modet att skapa
Gott & blandat ..
http://www.ted.com/talks/richard_st_john_s_8_secrets_of_success.html
Sen ett fascinerande tidsdokument - hjälpte dottern med en uppgift och då gräver jag fram nr 12/78 av tidningen Foto och filmteknik och hittar artikeln "Framtidens kamera" Här är vad de säger:
Nikon: Vi kan tänka oss att bygga en kamera med programautomatik
Olympus: Inbyggd winder är ingenting för oss
Canon: Vi utvecklar ett eget system för autofokus
Konica: Vi tror på autofokus med manuell inställning
Sigma: Om två år kanske vi kommer med en 21-50mm zoom
Leitz: Vi kommer med autofokus inom tre till fyra år
Som ni märker.... inte en tanke på digitalkameror, att hela deras bransch skulle vändas upp och ner. Samtidigt:
The first recorded attempt at building a digital camera was in 1975 by Steven Sasson, an engineer at Eastman Kodak. It used the then-new solid-state CCD image sensor chips developed by Fairchild Semiconductor in 1973. The camera weighed 8 pounds (3.6 kg), recorded black and white images to a cassette tape, had a resolution of 0.01 megapixels (10,000 pixels), and took 23 seconds to capture its first image in December 1975.
Kan påpekas att numret även innehåller ett positivt reportage om Pol Pots Kambodja, så, fel kan man ha :-)
Försöker snabbläsa Chris Anderssons "Free" innan nästa uppgift. Ytterligare fyra böcker som jag har som referens till referenslitteraturen är Baskin: Branding only works on cattle, Melin: Corporate Bullshit, Eberhard: I trygghetsnarkomanernas land och Jensen: Heartstorm.
Slutligen: Vi lever i fantastiska tider. Man måste bara häpna och förundras och förundras igen!!
http://www.ted.com/talks/john_walker_re_creates_great_performances.html
Att tala om sig själv är att berätta om de människor man mött
http://www.ted.com/talks/randy_pausch_really_achieving_your_childhood_dreams.html
Vad du vet och inte vet
Ett oerhört vanligt fel är att förutsätta att alla vet vad du vet. Eric från StoryLab (från kursen) hänvisade i sin inledning till Apples "1984-video" och förutsatte att vi alla kände till den. Ytterst få gjorde det. Vi hade nämligen just fått våra böcker. Nu har vi läst dem, kollat Youtube osv osv och fått videon refererad till oss ett ANTAL gånger.
Och när man ser en reklamares lista på de mest episka reklamfilmerna, så säger de att "vi har inte tagit med Apples "1984" för den känner ni ju alla till"..... http://adweek.blogs.com/adfreak/the-25-most-epic-ads-that-arent-1984.html Så tänker man tillbaks till september och inser att det inte är länge sedan vi inte kände till den och att man ska akta sig för att ta saker för givet.
Vilket av en otrolig slump visade sig vara ämnet för dagens inlägg på min nya favve: http://thoughtleadersllc.blogspot.com/
Andra tips: Doug Stevensson : Story Theatre http://www.youtube.com/watch?v=jy_38SDNTQ4&feature=related
(han har tydligen gett ut högvis med böcker & 10-CD-boxar, men ni kan ju börja med lite Youtube)
Slutligen, ett tema jag är djupt fascinerad av: Visualisering av data, att berätta med bilder:
http://www.ted.com/talks/chris_jordan_pictures_some_shocking_stats.html
Dagens storyteller
Maria Ljuslin och Absoluta Publik Scenkonst får hela sid 4 i DN Kultur.
Det är smart, det bottnar och det är utanför den s.k. lådan
Ny reality-check /hur fungerar det
Felix ketchup och Bloggaren som använde ketchup till allt utom pannkakor. Lysande genomförd och ett bevis på att varan man berättar om inte alls behöver vara exklusiv - Berättelsen skapar det där extra
Uppgifter
http://www.teatersargasso.se/nbi/ent.pdf Entrepenörskap
http://www.teatersargasso.se/nbi/krea.pdf Om de tre böckerna
http://www.teatersargasso.se/nbi/dagb.pdf Dagbok
http://www.teatersargasso.se/nbi/ikea.pdf IKEA
http://www.teatersargasso.se/nbi/starwars.pdf Star Wars
NLP basic
Sebastian Seung - i ett tal om hur hjärnan fungerar. Är inte detta the hard core of NLP?
http://www.ted.com/talks/sebastian_seung.html
Och här är möjligen framtiden....
http://www.ted.com/talks/tan_le_a_headset_that_reads_your_brainwaves.html
Nextopia
Real life / Skapa egna stories
Detta är storytelling
Digital Storytelling
a/ kopierade alla deras länkar (man vet aldrig när de försvinner :-) och la till dem här
b/ gav mig ut och surfade runt på dem för att se om jag kom på någon idé
Via danska DigitalStorylab hamnade jag på festivalen WorldWideWords och insåg att, hey!!
självklart finns det kopplingar mellan storytelling och poetry slam och rap
och sen hamnade jag in i en lång fundering runt 2 frågor:
1. Vilken är kopplingen mellan storytelling som varumärkesskapare och storytelling där man berättar sagor och storytelling som ett media för att få folk att berätta om sig själva?
2. Alla berättar gärna, men hur får man folk att lyssna? Om man tittar på Landskronaprojektet (Vi är Landskrona) så verkar det ha formen av små klipp med stillbilder med speakerröst. Är det egentliga målet att få tala, att få formulera sig? Det ligger nära mitt andra huvudtema, teater för medverkande (www.teatersargasso.se/performativity ). Samtidigt dras jag till Storytelling för Berättelsen och dess form. Älskar saker som lapptäcken av foton, digitala moln av känslor, allt man gräva fram genom Internets databaser, hur Facebook rent fysiskt ser ut. Borde kanske också Landskrona visa samtliga stories nonstop i mammutformat (på berg, eller hav eller moln...) för att sedan skicka ut allt i rymden med laser? (Se slutet av detta föredrag) http://www.ted.com/talks/jonathan_harris_tells_the_web_s_secret_stories.html