Något alla borde se för det är så j**a! smart!! & varmt! & bra!

http://www.ted.com/index.php/talks/jonathan_harris_collects_stories.html

Har dom nyckel?

Dagens storytellingfynd är det nya köpcentret Bromma Blocks som låtit ett ungt par flytta in hos sig (i hundra dagar) och låter dem blogga om upplevelsen http://570rumochkok.se/ . Måste säga att av det man ser hittills påminner det mer om internering, jag får inte den där high-fashionkänslan.
Min fråga är: Om de råkar lämna byggnaden, kommer de in till sig efter stängningsdags? Och har de då tillgång till (nyckel till) samtliga 570 rum? Något annat bör väl betraktas som halvmesyr........

Lol

Läser just nu Gladwells "Blink - den intuitiva intelligensen" med, förutom ett avsnitt om Keith Johnstone (horray!!) ett längre resonemang kring en dödsskjutning i Bronx.
Sen ser man en ny bok i bokaffären, av en svensk författar: "Maggropskänslan" som utlovar allt från några polismän i Bronx till....... (vänta lite nu!!)
Böcker om intelligens är tydligen exakt samma sak som böcker om kreativitet: Ett område där det står fritt för var och en att sno idéer, berättelser och författarens kalsonger.
Jag vägrar från och med nu att köpa en sådan bok om den inte BEVISLIGEN innehåller minst EN egen idé och EN egen berättelse

Moderna sätt att göra reklam

Ett sätt är att skapa en tävling, för the fame and glory, om att vara kändis i 15 mikrosekunder.
En som insett detta heter Sabrina och bloggar på blogg.se
http://sabrinas.webblogg.se/2010/september/tavling.html#comment
Man har större chans att få sina 15 mikrosekunder av berömmelse om man skriver om henne på sin blogg.
Yey! Så ska en modern slipsten dras!

Reklam / några exempel

Läser sid 192 i "När du gör som jag vill" om att vi löser dissonans genom att köpa färdigrätter som ger sken av att vara hemlagat (Mammas köttbullar :-) Genast kommer i mitt huvud upp reklam för någon paj, där mamma och dotter (i mysigt samförstånd) bakar en mixblandning, allt-i-ett, och sedan, när det ringer på dörren, mjölar de in sig och köket (Gör att det ser hemlagat ut / "Vår lilla hemlighet")
Sen har vi en Genesishistoria i dagens DN, där Jacobssons berättar om starten, via ransoneringskuponger, fredsfirande på Kungsgatan, 50-talsskönhet, till idag.
Den listigaste manipulatören när det gäller förpackningar måste ändå vara GB, Magnum Temptation. Din lilla lyxglass, liggande i smyckesskrin i guldtryck och med nogsamt angivna urpsrungsländer på beståndsdelarna.
Tänk nu: Vilken annan vardaglig sak vill du lägga i guldlåda?
Vilket påminner om att Peter pluntky släpper en bok om plåtskyltar, med pärmar i plåt, men ett special-ex görs i guld och säljs för 299.000 (vilket är storytelling)
Vill åter påminna om föredraget om spaghettisås:
Malcolm Gladwell om Spaghetti sås
http://www.ted.com/talks/malcolm_gladwell_on_spaghetti_sauce.html
och slutligen, angående NG LI och vår vilja att fylla i -
Det är tydligen så att de flesta kan läsa utan svårighet oavsett vilken ordning bokstäverna står, bara den första och den sista bokstaven är korrekt.
Det är tlgydien så att de feslta lan lsäa uatn sgåriveht ovtaset vkelin odninrg bkvräostea såtr. braa den fsörta och den stsia bevaksotn är kekrrot

Triangulering

Chris Andersson säger i "The long tail" att när hela världens varuutbud blir tillgängligt, minskar intresset för det som är lättast att komma åt, eftersom det som är lite svårt att komma åt gör dig personlig.
Micael Dahlén säger i Nextopia att i ett allt snabbare överflödssamhälle är det förväntan på det varan kan ge dig som är det åtråvärda, så att priset på en vara är högst just innan den släpps, och sjunker sedan stadigt.
Bokmässan rapporterar om bäst-säljerismen, att det är de stora titlarna som drar in den absoluta majoriteten av inkomsterna.
I denna triangel ligger någonstans ett STORT SVAR och lurar.
Blir vi mer lika eller mer individuella? Enkla svar med en tydlig grafisk illustration uppskattas!

I praktiken

Slår mig att ett mycket gott exempel på praktisk storytelling heter Centrum för Näringslivshistoria.
Ett företag som började som ett arkiv till ett aktivt, varumärkesskapande företag.
Förr var arkiv en dammig plats för slutförvaring. Idag är det en källa där man hittar berättelser.
Ett begrepp inom storytelling är ju genesis-historier - hur föddes verksamheten? Och var hittas dessa? I arkivet så klart :-)

Fastfood Marcus Buckingham

En person att förhålla sig till om man pluggar storytelling och NLP är Marcus Buckingham,
som inte bara skriver böcker (och är en rackare på titlar) och föreläser (se Youtube)
han försöker sammanfatta en hel rackarns massa saker. Här kommer en hög sådant ur boken med den fina titeln "First, break all the rules"

* Folk förändras inte så mycket
* Försök inte stoppa in det som inte finns där
* Försök stärka det som finns där
* Det är svårt nog

* På jobbet, vetjag vad som förväntas av mig?
* På jobbet, har jag möjlighet att göra det jag är bäst på varje dag?
* Finns det någon som uppmuntrar min utveckling och ger mig positiv feedback?
* Får mitt företags mål mig att känna att mitt arbete är viktigt?
* Är fokuset på kvalitet i arbetet?
* har jag möjlighet att lära och växa?

* När du söker personal, sök efter talang
* När du definierar mål, definiera rätt resultat, inte rätt steg på vägen
* När du motiverar någon - fokusera på styrkor, inte svagheter
* När du utvecklar någon, hitta vad som passar personen, inte nästa pinne på karriärstegen

Studera de som är bäst. Lär dig deras varför, hur och vem.

Om din bästa säljare är usel på statistik - försök inte "fixa" personen genom att sätta denne att läsa statistik.
Få denne att bli ännu bättre på det den är bra på.

* Arbeta hela tiden på att öka din förståelse av vem du är och hur andra uppfattar dig
* Fundera. Vad har du gjort sista tiden? Vad har du uppnått? Vad har du lärt dig?  Vad hatade du? Vad älskade du? Vad säger detta om dig?
* Upptäck dig själv. Beskriv mer och mer i detalj vad du kan, vet och har talang för. Använd kunskapen för att söka rätt roll, rätt nätverk och som guide i ditt val av utveckling.
* Bygg din valkrets. Vilka kontakter fungerar för dig? Uppsök sådana.
* Skriv ner. Ha din lista på vad du upptäckt och lärt dig

Fastfood Keith Johnstone

Det finns några personer som bidrar starkt till förståelse av Storytelling och NLP
En av dessa är Keith Johnstone.
Keith är en varm person, en så-så dramatiker, en (hm) regissör och all improvisationsundervisnings Jesus/Mohammed och whatever. Alla teaterlärare i världen känner till Keith, för hans övningar FUNGERAR.
Så (btw, det är Keith som börjde med begreppet Fastfood nånting)(och som uppfann teatersport)
STEG 1
Strunta i dig själv. Var nyfiken på din motspelare. (Kallas visst Rapport :-)
STEG 2
Var dum. Säg det första du kommer på. De smarta ideer du kommer på efter en minut är a/ för sena b/ oftast något du kommer ihåg, dvs okreativt
STEG 3
Acceptera. Säg Ja. Försök inte vinna korta segrar genom att sätta din medspelare på pottan. Säger han att det regnar så regnar det.
STEG 4
Ge din motspelare något. Säg ja, och. Ja, det regnar, var är paraplyet? Ja, det regnar, och jag fryser.
STEG 5
Lägg märke till din motspelares status. Placera dig över eller under den, aldrig på lika nivå
STEG 6
För att få en scen att avancera, byt status (kan ske i myrsteg eller elefantkliv)

Följer man dessa 6 regler (några års studier skadar inte) så fungerar en improvisation

Fastfood Tom Peters

Det finns några personer som bidrar starkt till förståelse av Storytelling och NLP
En av dessa är Tom Peters.
Tom har skrivit många böcker och du kan hitta honom som talare via Youtube. Några av hans käpphästar är betydelsen av fler starka kvinnor (i näringsliv, som konsument osv) och av fler starka pensionärer.
Han är också den som säger att efter det att alla bönder blev arbetare, blev arbetarna tjänstemän, och nu, inom 15 år, kommer 90% av alla tjänstemän att bli något annat. Hans råd: Lämna kontoret! Nu!
Ur Re-imagine (s215)
He who has the best story wins. What´s your story?
En nyckel, kanske nyckeln, till ledarskap... är den effektiva kommunikationen av en berättelse. (*) Jag är upplärd som ingenjör, inte som antropolog. Men jag har ägnat de senaste 30 åren åt att studera organisationsförändring - vilket betyder att jag, de facto, blivit antropolog. Och en sak lär man sig när man studerar mänsklig kultur - både om du studerar en primitiv stam eller ett företags stam.... är den, ofta obesjungna, kraften i Storytelling. Det var sant på Afrikas bush (Innan det fanns skriftspråk - läs Bruce Chatwins underbara The Songlines) och det är sant i styrelserummet.
Fö, vad gör ledare egentligen? LEDARE.....SKAPAR......MENING. Och vad består mening av? Medryckande historier! Förståeliga teman! Medryckande budskap!
Och dessa historier handlar om.... WOW-människor som gör WOW-projekt.
Det finns bara en fråga en effektiv ledare ställer när han går runt bland sina medarbetare: HAR NI NÅGRA BRA BERÄTTELSER?
Berättelser ... är blodet som levandegör vår tankeprocess
Berättelser ... ger oss "tillåtelse" att agera
Berättelser ... är fotografier på vilka vi vill bli
Berättelser ... skapar känslomässigt gensvar
Berättelser ... skapar kontakt
Berättelser ... är vi


Om mål...

Jag håller på och trycker i mig litteratur, som en amerikanare äter hamburgare :-)
Det roliga är när man inser att man läser om samma bok (fast m ny författare, text osv) enbart skriven med ett annat mål.
Jag börjar med boken "Neuro-Lingvistisk Programmering - Introduktion till NLP". Den börjar väldigt sött med att författarna berättar hur de berättar vad deras bok handlar om till en bekant, som reagerar med totalt ointresse. Oförskräckta går de vidare, döper boken till ovanstående, ger den ett abstrakt omslag där enbart det svårförståeliga är lättläst. De här killarna vill inte hamna på topplistan i Pocket Shop. Så, vad vill de då??
Vilket mål hägrar för deras ögon?
Det avslöjas på sid 52, med all önskvärd tydlighet. De har sex förebilder och de vill hamna på samma karta som dessa, kanske som dessas kartografer? Erkänsla i den akademiska världen. Vad jag förstår har de haft ett tydligt mål och till viss del har de uppnått det.
Henrik Fexeus å andra sidan VILL hamna på topplistan i Pocket Shop, sälja biljetter och tjäna pengar. Då tar man samma grundmaterial, gör det mer lättläst, kallar det "Konsten att läsa tankar" och "När du gör som jag vill",
avbildas som en magiker (med magisk handgest) och lite snackis-effekter i designen. Även han har ett tydligt mål och han har uppnått det. (Den snälla tolkningen är att han populariserar)
Det lustiga är att de i princip säger samma sak, fast på olika sätt, eftersom de har olika mål.
Ni kanske har sett talet om Twitter, men här är ett till om slumpen & nätverk
http://www.ted.com/talks/steven_johnson_where_good_ideas_come_from.html
Och ett helt fantastiskt tal om hur man tar sig an utmaningar
http://www.ted.com/talks/lewis_pugh_s_mind_shifting_mt_everest_swim.html

Persona

På väg in i Mörby Centrums tunnelbana uppmärksammar ja de nya figurerna som finns målade, affischade osv osv runt centrumet: En dam i rosa dräkt med knähund, en mamma med dotter (Lilla Sara) och en småtjusig 35-årig karl, och inser att här har vi Persona - det är både fördomsfullt och träffande och därmed smått ironiskt-mysigt. Är övertygad om att den bästa läxan är att hitta det vi talar om i riktiga livet.

F.ö. hittade jag Svenska språkregler på antikvariat, 70:-, slängde med boken om Corporate Bullshit (coach- och börshajspråk) som överkurs. Hur många har f.ö. hittat citronen (ja, den citronen) i Fexeus: Konsten att läsa tankar?

Slutligen: Dagens tips inför IKEA-uppgiften (för er som går kursen)
http://www.pyramid.se/sv/Knowledge/~/media/Files/Publications/UtvecklingAvVarumarkesstrategi.ashx

Storytelling & antikviteter

För att lära sig gäller det att se det röda när man letar efter rött och det gula när man letar efter gult, annars blir det enbart lingon i kantarellskogen. Så nu letar jag storytelling.
Och dagens DN: Kulturdelen: Allt går att sälja med en bra historia
En artikel om att det mer och mer blir så att gamla saker med en historia är värda mer än likvärdiga som saknar det. På samma sätt blir då ett företag med en historia värt mer än ett utan.
Orsaken sägs då vara att ett föremål med historia har en själ. Antikmässan 2011 har temat "Besjäla ditt hem"
Så vad storytelling gör är att "Besjäla ditt jobb/företag".
Och samma tidning, samma del, sid 2, finns en artikel om personmuseer utifrån boken "Att sätta ansikte på samhällen". Där talas om vår tids behov av hjältar, och att det i de rum de vistats i finns "genus loci" , personens ande. Märker ni temat?
Besjäla ditt jobb
Att sätta ansikten på arbetet
Företagets ande

Om nyttan av att prata (och ett jobbigt svar)

Hur lustig och rolig är inte världen!? Ägnar fredag förmiddag åt två samtal och här kommer en kort resumé.
Först en timmes intervju med en entrepenör, och det roliga är att märka hur frågorna faktiskt är till nytta för henne: Vilken story sammanfattar vad du gör? Hur ser din kunds persona ut? Vad hade du önskat att du vetat i starten? Svaret på den sista frågan blir: Mer om ren, rå försäljning. Och då inser jag att det kan nog jag behöva.
Hon talar om svårigheten att få kunden att inse vikten av att arbeta långsiktigt och inte bara göra en enskild rolig sak, och då inser jag att det är det som irriterat mig med Improv Everywheres jobb för Biblioteket på Manhattan "Return of the Ghostbusters" är just att när de går in och gör EN rolig sak, då gör de reklam för sig själva. Om Biblioteket gjort en serie av events hade De ägt storyn.
Efter detta blir man intervjuad av en man som gör en film om valrörelsen och vill höra min åsikt, som expert på hur improvisation fungerar (Keith Johnstone-expert!), en sida som jag inte lyft fram så mycket på sistonde, och jag inser till min förvåning att det är enkelt och roligt att svara, att bejaka denna sida av sin kunskap, och att jag borde väva in den mer i vad jag nu gör.
Att se. Att bli sedd. Yey! Mer intervjuer!

Har f.ö. snabbslukat Malcolm Gladwells "Framgångsfaktorn". Bra sidoläsning. Påpekar det uppenbara att det inte alltid handlar om att allt står och faller med dig. Ibland kommer framgången när man ändrar förutsättningarna.
Den ger ett smart svar på frågan "Varför är kineser bra på matte?" och den ger det jobbiga svaret på "Hur blir man riktigt bra på något?" (Svaret är: Du arbetar minst 10.000 timmar med det)

Framtiden för storytelling (En "måste-se!!")

Jag bara genuint älskar Chris Andersson & Chris Andersson.
Den ena håller i min favoritportal TED, den andre är redaktör för Wired och har skrivit två ûbersmarta böcker som påverkat mig djupt.
I detta klipp med Chris nr 1 finns grunden för "and beyond" i Storytellingandbeyond.
http://www.ted.com/talks/chris_anderson_how_web_video_powers_global_innovation.html
Börja repetera: Crowd, light, desire, Crowd, light, desire :-)

Att sköta en community

http://econsultancy.com/uk/blog/6517-the-golden-rules-of-community-management

En så bra sammanfattning att jag var tvungen att sno den

Future brand value strategy
läs gärna även den fördjupande texten
http://superbrands.nu/blogg/?m=200910
Ett riktigt bra inlägg om storytelling finns överst här:
http://superbrands.nu/blogg/?m=200911

Det uppenbara

Påverkan är nästan alltid omedveten - det är underligt hur omedvetet man inregistrerar reklam.
Nu slog det mig ivarjefall att Byggmax TV-reklam är ett bra exempel på storytelling som varumärkesbyggare
(Låt andra berätta varför du är bra :-)
Dags att börja tok-konsumera TV-reklam med mer medvetna ögon? Vilka fler exempel finns där?
Nr 2 är naturligtvis Ullared.
nr 3 är den amerikanska varianten med chefen som arbetar en vecka på fältet, vilket ju är en variant på den gamla idén om kungen som förklär sig och går ut bland folket
nr 4 är underklädesfirman Agent Provocateur - ägnat fler filmer åt att berätta historier om kvinnor som bejakar 
       sin sexualitet för sin eget höga nöjes skull (den senaste regisserat av Johan Renck)

Gaga für alle

http://www.slideshare.net/GlobalGossip/10-ways-to-be-a-marketing-genius-like-lady-gaga-4894115

Sanning, lögn, dating tips och krossade gitarrer

En av de första sakerna man snubblar över i storytelling är den oförenliga skillnaden mellan kravet på att en story ska vara sann i kontrast till ICA-Stig. Jag tror att vi måste leva med sanning och fiktion som två olika verktyg i vår storytelling-toolbox. Sanningen ger en viss effekt, men behöver berättelsens mantel. Det påhittade behöver ett stort hjärta och ett snett leende.
Jag har även funderat på vad en berättelse är... Är det enbart den där skrönan, med något skrämmande, roligt eller mindre rumsrent som avslutning? Äldre historier har ofta en annan innebörd: Dels att berätta vem man är, ofta genom att rapa upp femtioelva förfäder, som statusmarkörer. Bibeln är full av detta.
Det andra är försök att förklara varför vi är här, meningen med föreningen.
Detta är grunden i corporate storytelling (tror jag), Vem är man och varför är man här?
Sen vill jag länka till en av mina favoriter inom marknadsföring. Hur trist är det inte att i en filmtrailer se alla höjdpunkter i en snabbspolning? Varför då se filmen? När man kan ta en bifigur, låta den väva sin egen story, helt utan koppling till filmens story. Jag talar om Toy Story 3 och Kens Dating Tips http://www.youtube.com/watch?v=J6RSd9_UkB8&feature=related
Slutligen, en dålig story kan förstöra ett varumärke snabbare än du kan berätta en positiv story :-)
För er som inte sett den, en sann historia ur livet: http://www.youtube.com/watch?v=5YGc4zOqozo (9 miljoner visningar)

TED

Var hittar man de bästa berättarna och insikter med WOW-känsla? Ofta, mycket ofta, på www.ted.com
Här är några relevanta inlägg (jag kommer att fylla på här :-)

Seth Priebatsch om speltekniker och hur de kan användas i storytelling (Farmville!)
http://www.ted.com/talks/seth_priebatsch_the_game_layer_on_top_of_the_world.html

David McCandless om att berätta med data och styrkan i det visuella (Han nämner även Tor Nörretranders och Hans Rosling, det kallas god smak)
http://www.ted.com/talks/david_mccandless_the_beauty_of_data_visualization.html

Charles Leadbeater om kreativitet
http://www.ted.com/talks/charles_leadbeater_on_innovation.html

Ken Robinson om behovet av en utbildning för det post-industriella samhället
http://www.ted.com/talks/lang/eng/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html
http://www.ted.com/talks/sir_ken_robinson_bring_on_the_revolution.html

Malcolm Gladwell om Spaghetti sås
http://www.ted.com/talks/malcolm_gladwell_on_spaghetti_sauce.html

Evan Williams om Twitter
http://www.ted.com/talks/evan_williams_on_listening_to_twitter_users.html

Seth Godin om att ingen lyssnar om du inte vågar ta en risk
 http://www.ted.com/talks/seth_godin_on_sliced_bread.html

Farmville

Jag tror att det bästa jag hittills hittat kan sammanfattas så här: Hur kan du inkorporera element från Farmville i din historia?
kan du få folk att vilja återkomma en gång om dagen för att vattna din historias åkrar?
Finns det en möjlighet i din historia att skaffa sig bättre redskap, som gör att man får höra mer?
Kan man levla?  Och är det tydligt hur långt man hunnit och vad man behöver göra för att nå längre?
Och kan man gå ihop i en klan för att verkligen begripa storyn :-)

För övrigt läser jag Klintbergare och vill bara påminna om en av mina favoriter, som lyckades uppröra massor av människor - på temat: Hur kan folk?!?!
Bonsai kitten


Bra läsning

Rekommenderar alltid Bruce Chatwin: The Songlines. Öppnar upp en del nya tankar.
Chris Andersson: The Long tail och Free är fantastiskt rolig läsning.
Läs gärna Tom Peters: Re-imagine och Naomi Klein: No logo parallellt
Fredrik Härén är en fantastisk talare, läs gärna Vad som händer i världen
James Martin: The meaning of the 21st century har min äldsta dotter använt jättemycket för att glänsa i skolan :-)
Dov Seidman: How är lite trög, men är något av en HR-bibel
Marcus Buckingham: First, break all the rules (man måste ju älska en sådan titel)
Tor Nörretranders: En bok om slumpens historia är just en sådan tänkvärd bok som jag älskar att läsa långsamt

Farliga ideer


Läser Alf Rehns bok Farliga ideer. Rekommenderas. En pedagog sa en gång till mig att en god elev är en som lyssnar och lär sig allt läraren säger och som sedan går ut och gör tvärtom.
Därför ska jag berätta om Robert och käppkursen.
Min gode vän Robert hade en klass på Teaterstudion, och ville att de skulle bekanta sig med den ädla konsten att snurra en käpp runt kroppen och i luften, och då kom han naturligtvis att tänka på mig. Jag ställde glatt upp, och visade eleverna under ett antal timmar hur man skulle arbeta organiskt, mjukt, i samklang osv osv
Sen skulle vi har redovisning och alla skulle göra en kort improvisation. Samtliga försökte efter förmåga härma mig. Sen kom Robert. Han började med att stirra på käppen. Sen slängde han den hårt i golvet, så den studsade, slog till den så den for upp i taket och sen började han brottas med den. Vi stod alla och gapade.
Alla fick godkänt, men Robert fick guldstjärna. Han hade sett vad jag lärt ut och kastade sig sedan med liv och lust in i att försöka hitta något annat sätt att förhålla sig på.

Om berättande

Har nyligen läst en rad böcker av Maja Hagerman om 1000-talet i Sverige. En sak som fastnade i mitt huvud var berättelsen om de tre mest kända stenhuggarna på Gotland under denna tid.
Den ene kom österifrån och var influerad av Bysans och ortodox konst. Hans dopfunter har fokus på det dekorativa, det vackra. Samtidigt införde han en detalj som de övriga snart kom att kopiera: Motiven inramades av en ram, som ordnade in bilderna i en layout, som kapitel.
Den andre kom från Danmark och var mycket uppskattad av beställarna eftersom hans huvudmotiv var Jesus som härskare (sittande på en regnbåge) och kungen och biskopen som hans utsände, nästan hans likar.
Den tredje var från Gotland och kännetecknades av ett folkligt berättande, där skrönan var det viktiga.
Skönhet och form.
Budskap och kundnytta.
Berättarglädje och fabulering.
Se där en bra trio att ha i sitt berättarteam. Låna något från var och en av de tre, så blir det nog bra :-)

Vad detta handlar om


Jag läser just nu Storytelling på NBI i Växjö. Min grundtanke är att här samla ett antal historier, mina reflektioner runt det jag läser, mina försök att blanda in omvärldsbevakning och en massa bagage som jag släpar med mig
och att förhoppningsvis hamna i dialog, t.ex. med mina kurskamrater, men även med er som ramlar in här av andra anledningar.  Så, för att parafrasera den evigt käcke Buzz Lightyear: Storytelling.... and beyond!

Välkommen till min nya blogg!


RSS 2.0